Agoria Digital Society Awards uitgereikt

Met de Agoria Digital Society Awards bekroont Agoria overheden die met digitale projecten de dienstverlening aan de bevolking en de bedrijfswereld verbeteren.

Agoria heeft op 7 december de jaarlijkse Digital Society Awards uitgereikt. Het Gecoördineerd Initiatief voor Vlaamse Erfgoeddigitalisering van Meemoo, het Vlaams instituut voor het archief, ontving de award voor het beste eGov-project. Barisk van UMC Sint-Pieter kaapte de prijs voor het beste eHealth-project weg en de stad Waver werd met haar project Connectow winnaar in de categorie beste Smart Cities-project. Daarnaast werden ook prijzen uitgereikt voor gebruiksvriendelijkheid, rendabiliteit, innovatie, samenwerking en duurzaamheid.

Winnaars

De award voor beste eGov-project ging naar het Gecoördineerd Initiatief voor Vlaamse Erfgoeddigitalisering van Meemoo, het Vlaams instituut voor het archief. Dit initiatief omvat 3 digitaliseringsprojecten en 1 project rond de creatie van metadata. Samen met een grote groep partners uit de cultuursector werkt Meemoo aan de digitalisering en duurzame bewaring van kranten, glasplaten en topstukken. In digitale vorm zijn deze objecten makkelijker toegankelijk en kunnen meer mensen er kennis mee maken. Ook zet Meemoo in op metadatacreatie met behulp van artificiële intelligentie (AI) om de doorzoekbaarheid van digitale audiovisuele collecties te vergroten. Meemoo won naast de award voor beste eGov-project ook de hoofdprijs in de categorie Innovatie.

UMC Sint-Pieter kaapte de award voor het beste eHealth-project weg met zijn project Barisk, een op artificiële intelligentie gebaseerd predictiemodel voor post-operatoire risico’s.

De Stad Waver ten slotte is met Connectow (Connect to Wavre) de winnaar in de categorie beste Smart Cities-project. Dit project behelst concrete oplossingen op basis van 5G-technologie.

Agoria reikte verder nog prijzen uit voor gebruiksvriendelijkheid, rendabiliteit, innovatie, samenwerking en duurzaamheid. Die gingen naar respectievelijk Family ProEf, gerichte voordelen zonder zorgen van Gemeente Wingene & Agentschap Uitbetaling Groeipakket (gebruiksvriendelijkheid), Digitale afbetalingsplannen van de FOD Justitie (rendabiliteit), "Het Gecoördineerd Initiatief voor Vlaamse Erfgoeddigitalisering (GIVE)" van Meemoo, het Vlaams instituut voor het archief (innovatie), DUO, Digitaal Uitwisselingsplatform Onteigeningen van Agentschap Wegen en Verkeer (Samenwerking) en Mobilidata van Agentschap Wegen en Verkeer (duurzaamheid).

Lees hier meer over de winnende projecten van de Digital Society Awards 2023

De laureaten van de Digital Society Awards 2023

Overheden ontdekken nieuwe technologieën

Voor deze 20e (jubileum-)editie ontving de jury een bijzonder grote variëteit aan projecten. Een positieve vaststelling is dat in heel wat van de ingediende projecten nieuwe trends en technologieën werden geïntegreerd. Agoria deed de voorbije jaren herhaaldelijk de oproep om in overheidsdiensten de mogelijkheden van o.a. cloud computingbig dataartificiële intelligentie en geo beter te benutten.

"Onze oproep heeft eindelijk gehoor gevonden. Er was bij de inzendingen dit jaar een duidelijke doorbraak merkbaar van technologisch innovatieve projecten. Vooral de opkomst van artificiële intelligentie springt enorm in het oog. De jury heeft die inspanningen ook beloond, want bij de genomineerden en winnaars zitten heel wat projecten die van zulke nieuwe technologieën gebruikmaken." ​ - Bart Meert, business group leader Digital bij Agoria

België moet omhoog in de Europese ranking

Dat initiatieven zoals de Digital Society Awards broodnodig blijven, mag blijken uit de jaarlijkse Digital Economy & Society Index (DESI). In die ranglijst die Europa elk jaar opstelt, zakte België in 2022 van de 12e ​ naar de 16e plaats. Dit is een ontgoochelend resultaat, vermits ons land enkele jaren geleden nog aanzienlijk hoger gerangschikt was. Jammer genoeg bevat de opvolger van de DESI, nl. de Digital Decade, sedert 2023 geen gedetailleerde ranking meer, maar het blijft duidelijk dat België nog steeds een inhaalbeweging moet maken. Meer investeringen in eGovernment kunnen er dus zeker toe bijdragen dat ons land het beter gaat doen. Onze overheid ambieert een plaats in de top vijf van deze Europese ranking.

"Het blijft een enorme opportuniteit voor de overheid om te investeren in digitale oplossingen die toelaten efficiënter te werken en een betere dienstverlening aan te bieden aan burgers, bedrijven en andere overheidsdiensten. Agoria pleit in zijn Memorandum voor een sterke, horizontale digitale strategie, gecoördineerd tussen de verschillende overheidsniveaus – naar het voorbeeld van España Digital 2026 – en onder leiding van een nr. 1 of 2 (vicepremier) uit de regering." - Bart Meert, business group leader Digital bij Agoria

Op het gebied van digitalisering dient er ingezet te ​ worden op de volgende 4 thema’s :

1. Stimuleer digitale vaardigheden
  2. Maak digitale infrastructuur cyberveilig
  3. Faciliteer de digitale versnelling van bedrijven
  4. Bevorder de digitalisering van de overheidsdiensten.

Raadpleeg voor meer detail over deze aanbevelingen het memorandum van Agoria op www.enroute2024.be

Persberichten in je mailbox

Over agoria-newsroom